Lier, 30 mei 2026: Op het stadhuis huldigde het Rode Kruis-Lier 39 verdienstelijke bloedgevers en deelde 18 Eerste hulpbrevetten uit tijdens de jaarlijkse lentedrink. Rik Verwaest burgemeester van Lier, Steven Van Staeyen burgemeester van Zandhoven, Sonja De Pooter schepen gezondheid Ranst
En Marc Verhelst regio voorzitter Mechelen waren aanwezig
Hilde Van Eester, afdelingsvoorzitter Rode Kruis Lier, verwelkomde de talrijke aanwezigen.
In hun korte toespraken onderstreepten de burgemeesters en de schepen het belang van vrijwillige bloed en plasma donoren.
Verdienstelijke bloedgevers
Rode Kruis-Lier organiseert in Lier, Ranst of Zandhoven op negen verschillende locaties viermaal per jaar een bloedinzameling. Wie door de jaren heen vijfentwintig, vijftig, vijfenzeventig, honderd, honderdvijfentwintig, honderdvijftig of honderdvijfenzeventig keer bloed gaf, wordt letterlijk in de bloemen gezet. Het is immers dankzij deze vrijwillige donoren dat het Rode Kruis in Vlaanderen in staat is de gezondheidsinstellingen te voorzien van veilig bloed en bloedproducten.
Wie meer wil weten over bloed of plasma geven kan terecht op het donorportaal van Rode Kruis-Vlaanderen.
Brevetten Eerste Hulp - Helper
In het najaar 2025 en het voorjaar 2026 organiseerde Rode Kruis-Lier twee cursussen Eerste Hulp - Helper in Pulle en Lier. In deze cursus leren de deelnemers de basisprincipes van eerste hulp bij de meest voorkomende ongevallen en noodsituaties die je thuis, op het werk of onderweg kan tegenkomen.
Wie op het einde slaagde voor het examen krijgt hiervoor een vijfjaar geldig brevet.
Wie meer wil weten over alle eerste hulpcursussen en -initiaties die het Rode Kruis organiseert of wie de handige Eerste Hulp App wil downloaden kan terecht op Leer eerste hulp, Rode Kruis.
Tot slot sprak Marc Verhelst, regio voorzitter Mechelen, in een iets langere toespraak over de noodzaak van vrijwillige bloed en plasma donoren gekaderd in de huidige geopolitieke toestand in de wereld.
Nadien volgde een uitgebreide receptie.
(MSL/foto’s SDW)